Helsinki,  Liikenne

Yksityisautoilu ei lopu kiusaamalla

Julkisen liikenteen tulee olla riittävän helppokäyttöistä ja luotettavaa, jotta se nähdään todellisena vaihtoehtona nykyiselle yksityisautoilulle.

Olin yksityisautoilun suosija ensimmäiset 26 elinvuottani. Olen toki käyttänyt myös julkista liikennettä aivan pienestä pitäen, mutta alaikäisenä monesti helpoimmalla pääsi vanhempien kyyditsemänä. Mopolla ja kevarillakin ehdin ajamaan ennen 18-vuoden ikää. Itseni lisäksi erityisesti vanhemmat olivat onnellisia, koska liikkuminen helpottui. Täysi-ikäisyyden myötä kaksipyöräiset vaihtuivat autoon ja jälleen liikkuminen helpottui entisestään. Tätä seuranneet vuodet Espoossa ja Turussa sujuivat yksityisautoillessa, vaikka yksin julkisillakin olisi päässyt liikkumaan. Väljästä aikataulusta ja hieman huonoista reiteistä johtuen ne eivät vain tuntuneet riittävän helpoilta liikkumismuodoilta.

2 vuotta sitten muutin Kallioon, Helsinkiin ja uskoin, että vihdoin julkiset yhteydet olisivat riittävät hyvät. Myin autoni pois ja olen ollut erittäin onnellinen ratkaisusta. Helsingin kantakaupungissa julkisilla on riittävän helppo liikkua ja ne ovat aito vaihtoehto yksityisautolle. Samalla loppuivat pysäköintiongelmat, suuret vakuutusmaksut, katsastustarpeet ja muu yksityisautoiluun liittyvä rahan meno. Tarkan markan blogin Markus Ossi laski pienen perheauton kuukausikustannuksien olevan 587 €, kun ajokilometrejä tuli keskimäärin hieman alle 20 000 vuodessa, eikä huomioitu autopaikan, pysäköinnin, pesun, ja tuulilasinpesunesteiden kustannuksia¹. Kiinteitä kustannuksia aiheutui vuodessa 3327 euroa. Tämän verran kustannuksia syntyi siis, vaikka autolla ei olisi ajettu metriäkään!

Helsingin sisäinen vuoden voimassa oleva matkakorttikausi maksaa kirjoitushetkellä 575 €, eli hieman vähemmän, kuin kuukauden yksityisautoilu. Säästyneillä rahoilla pystyisi kätevästi tekemään vaikkapa joka viikko taksimatkan Citymarkettiin ja takaisin ruokaostoksille (5*40€=200€) sekä vuokrata kesälomareissua varten auton (750€/2vko + polttoaineet) ja edelleen rahallinen säästö olisi tuhansia euroja oman auton omistamiseen verrattuna. Tällaista modernia kulkuvälineiden yhdistelyä helpottaa entisestään, jos Mobility as a Service– palvelut, kuten Whim, osoittautuvat toimiviksi palveluiksi ja saavat hyvin käyttäjäkantaa palveluiden avautuessa yleiseen käyttöön. Näin jokainen saisi yhden palvelun avulla aina tilanteeseen sopivimman kulkuvälineen käyttöönsä vaivattomasti.

Lauttasaaren auringonlasku
Yksityisautoilukin on miellyttävämpää, kun muuta liikennettä on vähemmän.
Jouhevampaa liikkumista kaikille

Useamman liikkujan siirtyminen julkisen liikenteen pariin vähentäisi merkittävästi liikenteen ruuhkia, päästöjä ja helpottaisi välttämättä omaa autoa tarvitsevien tilannetta teillä. Tähän pääseminen edellyttää tietenkin nykyistäkin parempia ja houkuttelevampia julkisen liikenteen yhteyksiä. Niiden suunnittelussa tulisikin laittaa lisää painoarvoa raideyhteyksiin. Raitiotie houkuttelee tyypillisesti 20-50% enemmän matkustajia kuin vastaavalla linjalla saman palvelutason tarjoava bussi².

Tallinnan tapaan vakituisille asukkaille tarjottavaan maksuttomaan julkiseen liikenteeseen siirtyminen voisi olla erittäin varteenotettava vaihtoehto muovata liikkumistottumuksia enemmän julkisen liikenteen suuntaan. HSL:n tuloista 48 prosenttia tulee tälläkin hetkellä suoraa kuntien keräämistä veroista. Tallinna on onnistunut maksuttomalla julkisella liikenteellä vähentämään yksityisautoilua merkittävästi ja samalla julkisen liikenteen käyttö on luonnollisesti kasvanut huomattavasti³.

Yksityisautoilijoiden kiusaaminen ja elämän hankaloittaminen ei edesauta heitä siirtymään muiden liikkumismuotojen käyttöön. Julkisen liikenteen kehittäminen on parhaita tapoja yksityisautoilun tarpeen pienentämiseen. Kaikkihan haluavat päästä liikkumaan helposti. Ollaan Helsingin positiivisen kehittämisen puolella!

Lähteet:

¹http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/01/nain-paljon-auton-omistaminen-maksaa-oikeasti/

²http://www.kaupunkiliikenne.net/Ratikka_ja_bussi.htm

³http://yle.fi/uutiset/3-6677185  

2 kommenttia

  • TheJ

    Varmaan autoiluun Turussakin vaikutti myös se, että vain harvalla opiskelijalla on auto; usein niitä harvoja autoja käytetäänkin ahkerasti moneen yhteiseen toimintaan. Kun kaverit vielä yleensä maksaa bensatkin, niin voidaan jo lähes puhua ”car sharing”:stä.

  • Tommi-Juhani

    Aivan totta! Ei varmaan ollut viikkoakaan, jolloin auto ei olisi ollut kaverilla lainassa tai yhteisellä matkalla.
    Erittäin mielenkiintoista päästä elämään näin läpimurtoa tekevien itse ajavien autojen aikaan – tulevat varmasti muuttamaan koko yksityisautoilun ja car sharing:n luonteen.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *