Mikä estää meitä muuttamasta maailmaa?
Mikä sai nuoren miehen vaihtamaan vastikään tarjotut, entistäkin vastuullisemmat työt Unileverillä, yhdellä maailman suurimmista päivittäistavarakaupan yrityksistä, suomalaisten kotitalouksien omistaman luovan markkinoinnin palvelutoimiston työpaikkaan?
Ajatuksesta mainostoimistomaailmaan siirtymisestä saan kiittää Mirumin Janne Waltosta, joka vain hetki tutustumisemme jälkeen totesi itselleni mieleenpainuvasti Hótel Martinezin terassilla Cannes Lions -festivaaleilla 2016 reilusti puolen yön jälkeen ”jokaisen markkinoijan pitäisi työskennellä asiakkaan ja toimiston puolella alle kolmekymppisenä”. Noh, siitähän se ajatus sitten lähti. Ostoikkuna ajatukselle jäi auki ja Zeeland Family innosti ja vakuutti minut vuotta myöhemmin erityisesti kolmella osa-alueella: strategin työnkuvalla, modernilla ja uudenlaisella lähestymistavalla markkinointitoimistobisnekseen sekä mahdollisuuksilla kehittyä luovassa ympäristössä.
Joka päivä on Young Lions
Kuullessani ensimmäisen kerran tarjotun strategin työnkuvauksen en voinut pidätellä hymyä ja innostuin: “miksei kukaan kertonut minulle aiemmin tällaisen työtehtävän olemassa olosta? Olisin hakenut sellaiseen jo paljon aiemmin!” Arjessa tapahtuu toki paljon kaikenlaista, mutta odotukset ovat täyttyneet. Tiivistetysti rooliini kuuluu asiakkaidemme liiketoimintahaasteiden sekä -ympäristön mahdollisimman hyvä haltuunotto, jonka jälkeen tarjoan luoville suunnittelijoillemme parhaan mahdollisen näkemyksen suunnitella erottuva, mieleenpainuva ja asiakkaan liiketoiminnan tavoitteita tukeva markkinoinnin konsepti. Rakastan olla sisällä bisneksessä ja tehdä merkityksellisiä asioita – rooli mahdollistaa minulle asiakkaidemme aidon auttamisen ja toiminnan kehittämisen.
Projektien valtakausi on päättynyt
Uskon, että paras lopputulos missä tahansa liiketoiminnassa saavutetaan tiiviillä, läpinäkyvällä ja joustavalla yhteistyöllä, ei jatkuvasti kilpailuttamalla uusia irtosuhteita. ZF vakuutti minut siitä, että meillä seurataan aidosti asiakkaan liiketoiminnan onnistumista ja tuemme sitä kaikin tarvittavin markkinoinnin keinoin. Ja tämä on osoittautunut myös todeksi! Toimialaa muuttava ketterä palvelumallimme on mahtava – millä muulla tavalla yritys, jolla olisi mahdollisuuksia pitää palveluksessaan muutamaa markkinoinnin asiantuntijaa voisi saada käyttöönsä 170 hengen eri osa-alueiden markkinoinnin ammattilaisten osaamisen? On huikea tunne, kun jokaiseen tilanteeseen löytyy huippuosaava kollega, joka on välittömästi asiakkaan käytettävissä. Eikä asiakkaidemme tarvitse rekrytoida markkinoinnin yksisarvisia – Zeeland Family on markkinoinnin yksisarvinen!
Kohti ääretöntä ja sen yli
Ensimmäiset keskustelut Zeeland Familyn kanssa vakuuttivat minut siitä, että markkinointiala on siirtymässä vanhasta uuteen. Uusi on tuntematonta ja maailma jatkuvasti kompleksisempi. Uskon, että ketterät menetelmät ovat avain onneen. Sprinttityöskentely, jatkuva kokeilu, testaaminen ja oppiminen vievät jatkuvasti eteenpäin, eikä tulevaisuutta tarvitse ennustaa kovin pitkälle. Kokeilusta oppii ja vaikka suunta olisikin hetkellisesti väärä, sen voi korjata välittömästi. Organisaatio kehittyy jatkuvasti paremmaksi ja yksilöt pääsevät kehittymään. Uutta luodessa saa myös jatkuvasti haastaa itseään ja olen ollut erityisen innoissani siitä, että hulluimmatkin kehitysideani ovat saaneet vastauksen: ”Mikä estää meitä kokeilemasta?”
Zeeland Family lupasi paljon ja on tarjonnut enemmän. En edes arvannut, miten paljon uusia ideoita päässäni pyöri odottamassa niin asiakkaiden kuin meidän oman liiketoimintamme kehittämistä. Ja mikä maailman murrokseen tulee – uskon, että olemme oikeilla jäljillä kyseenalaistaessamme toimialan konventioita. Kun suunta on oikea, mikä estäisi meitä onnistumasta?
Kirjoitus on julkaistu alunperin 26.4.2018 Avidlyn blogissa.